همه چیز در مورد ماه شوال

 

ویژگی‌های ماه شوال و علت نامگذاری  آن

ماه شوال، دهمین ماه از ماه‌های قمری است که پس از ماه مبارک رمضان و پیش از ماه ذی القعده واقع شده است. اولین روز از ماه شوال، مصادف است با عید فطر و به معنای بار برداشتن برای رفتن به مکانی دیگر است. علت نامگذاری این ماه به این اسم، وقوع آن در فصل سیر و شکار رفتن اعراب عنوان شده است. همچنین این ماه، یکی از ماه های حج نیز به شمار می‌رود که در آن، مردم اعمال حج را به جای می آورند.

 

ماه شوال از دیدگاه پیامبر اسلام

 پیامبر اسلام (ص)، در حدیثی که سیدابن طاووس آن را در کتاب اقبال الاعمال نقل کرده است، این ماه را ما سوختانده شدن گناهان مومنین، معرفی کرده است. اینکه در ماه شوال، گناهان مومنین برطرف شده و هیچ گناهی بر آنها باقی نخواهد ماند.

 

رویدادهای مهم ماه شوال

ماه شوال، نظاره‌گر رویدادهای مهمی در طول تاریخ بوده است که از جمله مهم‌ترین آنها میتوان به عید فطر، جنگ حنین، جنگ احد و شهادت حضرت حمزه، تخریب بقیع به دست وهابیون، درگذشت آیت الله سید حسین بروجردی، درگذشت عبدالعظیم حسنی، شهادت امام صادق (ع)،  و رحلت آیت اللّه خمینی اشاره کرد.

اعمال و آداب خاص ماه شوال

برای ماه شوال، بویژه برای اولین شب و روز این ماه، اعمال ویژه‌ای روایت شده است. بنابر حدیثی از امام سجاد (ع)، شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست. برای این شب چند عمل تعریف شده است که از جمله آن‌ها میتوان به غسل در هنگام غروب آفتاب، احیا، زیارت امام حسین، ذکر دائم الفضل، چهارده رکعت نماز اشاره کرد. همچنین برای اولین روز ماه شوال که همان عید فطر است نیز اعمالی چون نماز عید فطر، زکات فطره، غسل هنگام طلوع آفتاب تا زمان نماز عید، زیارت امام حسین روایت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید