معرفی کتاب رساله نوین

آیا تا به حال برای شما سوال شده که چرا در کشورهای مختلف، مبدا تاریخ متفاوتی داریم؟ چرا اکثر کشورهای دنیا، تقویم میلادی را قبول دارند؟ و ما کدام یک از این تقویم‌ها را مورد استفاده قرار دهیم؟

با مراجعه به کتاب «رساله نوین» اثر نفیس علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی می‌توانید پاسخ چنین سوال‌هایی را دریابید. در این کتاب درباره‌ی علت و چگونگی بناء اسلام بر سال و ماه قمری و تفسیر آيه‌ی «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُور عِندَ اللَهِ اثْنَاعَشَرَ شَهْرًا» سوره‌ی توبه؛ بحثی تفسیری، روایی، فقهی و تاریخی شده و این موضوع به اثبات رسیده که تقويم قمرى بخشی از ضروريّات اسلام به حساب می‌آید. همچنین با مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شوید که تبديل ماه‌هاى قمرى به شمسى مشروعیتی نداشته و ضميمه نمودن تاريخ شمسى با قمرى، کار درستی نیست.  و اینکه یکی از ارکان مهمّ وحدت میان مسلمانان در کشورهای مختلف، یکسان بودن مبدأ تاریخ و تقویم یکسان است.

در ابتدای کتاب رساله نوین، علامه طهرانی، به بررسی پیدایش مبدأ تقویم قمری می‌پردازد. در نتیجه با ماجرای حرکت پیامبر از مکه برای عرفات، خطبه رسول خدا در عرفات، خطبه‌ی مشهور ایشان در منی، بررسی جلسات تغییر تاریخ هجری به شمسی، دلایل سیاسی و مالی پشت پرده تغییر تاریخ از هجری به شمسی، و وجود اسامی و الفاظ زرتشتی در میان اسامی ماه‌های شمسی آشنا میشوید. همچنین ایشان با استفاده از آیات صریح، ضرورت  حفظ تاریخ و تقویم قمری و مراجعه به آن را برایتان توضیح میدهد. سپس به مسئله‌ی جدایی دین از سیاست پرداخته میشود. اینکه چرا در کشور ما، برای عبادات از تاریخ قمری، ولی برای اتفاقات و اجتماعات و رویدادهای مهم، از تقویم شرعی استفاده می‌شود؟ همچنین توطئه‌ی دشمنان اسلام در مورد ایجاد تفرقه بین مسلمانان با تغییر تقویم، بررسی شده و جریان غرب گرایی بوسیله‌ی آن تشریح می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، در کتاب رساله نوین، مباحث کاربردی و مهم دیگری چون مبنای ساعت در اسلام که بر مبنای غروب آفتاب است، تأثیر و نقش استعمار بر تبدیل سال‌های هجری، فواید سال قمری و ضررهای سال شمسی، و جایگاه عید نوروز در اسلام نیز مطرح میشود. در این بین، سه مرحله از تغییر تاریخ که شامل تبدیل هجری قمری به هجری شمسی، سپس تبدیل هجری شمسی به هجری باستانی، و در نهایت تبدیل هجری باستانی به هجری شاهنشاهی در زمان پهلوی میشود نیز شرح داده میشود. و اینکه چرا و به چه دلایلی بعد از انقلاب اسلامی، باز هم تقویم شمسی برای اداره جات استفاده شد و تنها مرحله سوم جلسات خنثی شد، یعنی بازگشت از تقویم شاهنشاهی به هجری صورت گرفت.

برای دریافت و مشاهده فایل pdf   کتاب از این لینک، و برای دانلود و شنیدن فایل صوتی کتاب، میتوانید از این لینک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید