معرفی کتاب رساله نکاحیه

چند دهه ای از بیان نظریه کاهش جمعیت در کشورهای اسلامی میگذرد. در این سال‌ها، دولت‌ها تصمیمات متفاوتی گرفته و گاهی بر ضد آن، و گاهی برای همراهی این نظریه به تبلیغ پرداخته‌اند. اما آیا براستی کاهش جمعیت، میتواند موجب زیبایی شهرها، بهبود وضعیت اقتصادی، و افزایش رفاه و آسایش ملت شود؟ یا بحث و اهداف پشت این نظریه چیز دیگری است؟

کتاب «رساله نکاحیه» اثر گرانقدر علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی که نسخه‌ی صوتی آن نیز در دسترس است، به شما در یافتن پاسخ چنین سوالاتی کمک خواهد کرد. در این کتاب با توجه به آیه‌ی (و لایقتلن اولادهن)، مسأله‌ی کنترل جمعیت از دیدگاه قرآن و اسلام مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و با بیان اینکه کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین است از توطئه‌ها و سیاست‌های پشت پرده‌ی برخی قدرت‌های استکباری، در جهت کاهشِ تعداد مسلمین، پرده برداشته‌ شده است.

یکی از مزیت‌های کتاب رساله نکاحیه، جامعیت داشتن آن به تمام مسائل پیرامون کاهش جمعیت، یعنی از آغاز ازدواج تا تشکیل نطفه و شرایط و مشکلات پیرامون آن‌هاست. از جمله مباحث مهمی که در ابتدای این کتاب مطرح میشود، ماجرای بیعت زنان با پیغبر به شرط کشته نشدن اولاد،  نظر شریعت اسلام نسبت به سقط جنین، مقدار دیه‌ی نطفه و دیه‌ی جنین، تشابه قوانین سقط جنین در کشورهای غربی با قوانین اعراب عصر جاهلیت، اثرات خوردن داروهای ضد بارداری، مزایای بارداری و مضرّات نازائی در زنان، جایگاه والای ازدواج در دین اسلام، و وظایف دولت در قبال فراهم کردن اسباب ازدواج جوانان است.

پس از آشنایی با مسائل مربوط به جنین و ازدواج، علامه طهرانی در مورد ضربات و مضرات کاهش یافتن جمعیت در ممالک اسلامی توضیح میدهد. در این بین، ایشان مقاله و نظرات دکتر سیم فروش، از پزشکان معروف آن زمان، در مورد بستن لوله های مردان و زنان، مضرات، نظر مراجع تقلید، خطرات و امراض ناشی از آن را شرح میدهد. سپس به بررسی هجوم استعمار به ارائه‌ و پیاده سازی این نظریه، بعد از رحلت آیت الله خمینی، میپردازد. و اینکه مسئولین و مردمی که از این طرح پیروی میکردند نیز به مراجع زمانشان مراجعه نکرده و بعدها پس از اجرای آن، دچار پشیمانی میشدند. همچنین، در این بین جریانات فکری و اعتقادی که در دانشگاه‌ها با اختلاط پسر و دختر برای هر فرد پیش می‌آید، و مسئله حجاب استاندارد زن به گونه ای که با آن حجاب بتواند به مسائل و امورات روزمره اش برسد نیز اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید